Ymmärrät SIAMin historian, toteuttamisvaihtoehdot ja hyödyt
Osaat hyödyntää SIAM-tiekarttaa
Osaat kuvata SIAMin erilaisia rakennemahdollisuuksia hyötyineen ja haasteineen
Osaat kuvata SIAMin hyödyt
Tunnistat paremmin parantamismahdollisuuksia organisaatiossasi
Ymmärrät prosessien teoriaa ja SIAM-ympäristön yleisimpien prosessien periaatteet
Ymmärrät SIAMin työkalujen käytön ja datan mahdollisuuksia ja haasteita
Ymmärrät miten SIAMia hyödyntävää organisaatiota tulee hallita
Service integration and management (SIAM) on johtamistapa jonka suosio kasvaa nykypäivän monimutkaisessa hankintaympäristössä. Vaikuttavasti toteutettu SIAM auttaa organisaatioita integroimaan useita palveluntuottajia ja siten saavuttamaan mm. seuraavia hyötyjä:
SIAM Overview -valmennuksessa sekä palveluiden tuottajat että asiakkasorganisaatiot oppivat tärkeimmät periaatteet ja käsitteet monitoimittajaverkoston hallinnasta. Kurssilla opitun perusteella oman organisaation parantamismahdollisuudet osataan paremmin tunnistaa.
Haluatko oppia lisää SIAMista? Voit aloittaa lataamalla ilmaisen kirjan SIAM FOUNDATION BODY OF KNOWLEDGE.
SIAM Foundation -valmennuksessa sekä palveluiden tuottajat että asiakkasorganisaatiot oppivat tärkeimmät periaatteet ja käsitteet monitoimittajaverkoston hallinnasta. Kurssin jälkeen osallistujat tuntevat SIAMin historian, ydinperiaatteet, toteuttamisvaihtoehdot, toimintatavan omaksumisen sen hyödyt. Kurssilla opitun perusteella oman organisaation parantamismahdollisuudet osataan paremmin tunnistaa.
Ei esitietovaatimuksia. ITIL Foundationin tunteminen ja kokemus IT-palvelunhallinnasta suositeltavaa.
Koulutuspäivät klo 9-17 tai erikseen sovitun mukaan.
Wakarun sertifioidut SIAM Foundation -valmentajat.
Kurssimateriaalina sähköinen materiaali PDF-muodossa.
SIAM® eli Service Integration and Management on viitekehys ICT-palveluiden monitoimittajahallintaan. Sen tavoitteena on liittää sisäisten ja ulkoisten palveluntarjoajien palvelut toisiinsa saumattomaksi palveluketjuksi.
Monitoimittajaympäristöt ovat lisääntyneet vauhdilla. Monitoimittajaympäristössä liiketoiminta- ja IT-palveluiden käyttöönotto ja kehitys mutkistuu jatkuvasti, koska toimijoiden määrä kasvaa ja teknologian muuttumisen myötä myös erilaiset palvelunhallintamallit tulevat mahdollisiksi. Tästä hyvänä esimerkkinä ovat yhä laajemmin käytössä olevat erilaiset pilvipalvelut.
Käytännössä monitoimittajaympäristöissä suurimmiksi ongelmiksi ovat muodostuneet
Tehokas SIAM® puuttuu jokaiseen yllä lueteltuun ongelmaan. Palveluintegraatio ja -johtaminen muuttavat koko palvelujen monitoimittajaympäristöjen hallinnan yksittäisten palveluiden ostamisesta koko palveluketjun hallintaan.
SIAM® Foundaton Body of Knowledge (SIAM® Foundaton BoK) määrittelee SIAM®:n ekosysteemiin kolme tasoa:
Asiakasorganisaation
Palveluintegraattorin
Enterprise Architecture – Kokonaisarkkitehtuuri
Policy and standards management – Toimintamallit ja standardit
Procurement – Hankinta
Contract management – Sopimusten hallinta
Demand management – Kysynnän hallinta
Financial and Commercial management – Talouden ja kaupallisen toiminnan hallinta
Service portfolio management – Palveluportfolion haliinta
Corporate risk management – Riskien hallinta
Governance of the service integrator – Hyvä hallitotapa
Service integration and Management, eli SIAM® termi on ollut käytössä vuodesta 2005 lähtien ja sen käyttö on laajentunut erityisesti UK Goverment SIAM® Enterprise Model 2012 –julkaisun jälkeen. SIAM® ei ole standardi tai kokoelma parhaita käytäntöjä. SIAM® ”body of knowledge” on dokumentoitu ja julkaistu vuonna 2016 ja sitä päivitetään jatkuvasti. SIAM® konseptia ovat käyttäneet toiminnassaan suuret palveluntarjoajat kuten IBM, TCS, Accenture, Cap Gemini, Infosys, CGI ja Tieto. Yhteistä suurten palveluntarjoajien näkökulmasta SIAM® konseptin käytössä on että he suosittelevat ”Lead supplier/Prime Supplier” –tyyppisen rakenteen käyttöä jossa vastuu koko palveluketjusta annetaan yhdelle toimijalle mikäli asiakas ei sitä itse halua tai voi ottaa. Varsinkin ulkoistettujen palveluiden kohdalla asiakkailta saattavat puuttua tehtävään tarvittavat kompetenssit, henkilöstö, toimintamallit ja/tai järjestelmät.