Väkivallan uhka ja siihen varautuminen
Valmennuspäivä on tarkoitettu henkilöille, jotka kohtaavat työssään vaikeita tai väkivaltaisia asiakkaita / asiakasryhmiä / henkilöitä.
Valmennus sopii myös henkilöille, jotka vastaavat ja kehittävät työturvallisuutta.
Valmennuspäivän aikana käsitellään häiriöitä sekä uhkaavia tilanteita aiheuttavien asiakkaiden, henkilöiden taustaa ja tilaa.
Valmennuspäivä antaa valmiuksia myös siihen miten kohdata vaikea tai väkivaltainen asiakas ja kuinka sen jälkeen tulee toimia.
Valmennuspäivän aikana käsitellään häiriöitä sekä uhkaavia tilanteita aiheuttavien asiakkaiden, henkilöiden taustaa ja tilaa.
Valmennuspäivä antaa valmiuksia myös siihen miten kohdata vaikea tai väkivaltainen asiakas ja kuinka sen jälkeen tulee toimia.
Ohjelma
08:30-09:00 Ilmoittautuminen ja aamukahvi
09:00-12:00 Vaikeat ja vaaralliset asiakkaat, henkilöt sekä asiakasryhmät
ongelmia, häiriöitä ja uhkatilanteita aiheuttavat asiakkaat ja asiakasryhmät
asiakkaan tausta tai tila
vaaran merkkien tunnistaminen
tilannetta rauhoittavat ja pahentavat tekijät
kiusaaminen, häirintä ja muu henkinen väkivalta
toiminta kohdattaessa häiriintynyt asiakas
toiminta some-, sähköposti- ja puhelinhäirintätilanteissa
henkinen hyvinvointi
12:00-13.00 Lounas
13:00-15:30 Varautuminen vaikeiden ja väkivaltaisten asiakkaiden kohtaamistilanteissa
väkivallanuhan nykytilanne sekä kehityssuunnat
uhkatilanteisiin varautuminen, vastuut sekä tehtävät
lainsäädäntö ja muut vaatimukset
ohjeet, perehdytys, koulutus ja harjoittelu
toiminta kohdattaessa kiihtynyt, aggressiivinen tai aseistautunut asiakas
toiminta akuutin uhkatilanteen jälkeen sekä henkinen jälkihoito
vaara- ja läheltä piti -tilanteista ilmoittaminen ja ilmoitusten käsittely
rakenteellinen turvallisuus
tekniset turvalaitteet ja -välineet
klo 14:00 Iltapäiväkahvit (noin aika)
15:30-16:00 Palaute, loppukeskustelu ja yhteenveto
Taukoja järjestetään ohjelmaan sopivina ajankohtina.