Googlen kehittämä SRE soveltaa DevOps-periaatteita kehitettäessä järjestelmiä ja ohjelmistoja, jotka auttavat lisäämään palveluiden luotettavuutta ja suorituskykyä. DevOps-ajattelutavan ja -taitojen soveltaminen ohjelmiston luotettavuuteen auttaa vähentämään siiloja kehityksen ja toimintojen välillä jakamalla vastuun luotettavuus- ja suorituskykyongelmien havaitsemisesta kehityksen elinkaaren varhaisessa vaiheessa. Kehittäjien, toimintojen ja tuotteiden omistajien yhteistyön avulla sivuston luotettavuusinsinöörit voivat määrittää ja täyttää palvelutaso- ja käytettävyystavoitteet.
Menetelmän juuret johtavat vuoteen 2003, jolloin Ben Treynor Sloss perusti seitsemän kehittäjän tiimin ylläpitämään Googlen web-palveluja. SRE-ammattilaisten kysyntä kasvaa jatkuvasti sekä kansainvälisesti että Suomessa.
Tässä webinaarissa keskitymme SRE:n palvelutasotavoitteisiin (SLO).
Yksi SRE:n tavoitteista on optimoida aika, jona palvelut ovat alhaalla. Palvelutasotavoite riippuu usein kaupallisista näkökulmista. Esimerkiksi jos Ihannetavoitteena on, että palvelu toimii moitteettomasti 99,999 % ajasta, se tarkoittaa, että palvelukatkoksia on vuoden aikana vain hiukan yli 5 minuuttia. Toisaalta toiselle palvelulle riittää, että se toimii moitteettomasti vain 99,1 % ajasta.
Tavoitteita hyödynnetään SRE:ssä myös käänteisestä näkökulmasta: kuinka paljon rapatessa saa roiskua, kun uusia ominaisuuksia tuodaan palveluun. Toisin sanoen palvelutasotavoitteet määräävät kehitystiimin virhebudjetin (engl. Error Budget).
– Siilot purkautuvat
– Innovointiin käytetty aika lisääntyy automatisoimalla manuaalisia töitä
– DevOps-tiimit pystyvät toimittamaan ohjelmistopäivityksiä nopeammin
– Työn laatu ja työntekijöiden tyytyväisyys kasvavat.
Vuonna 2016 julkaistu kirja, Site Reliability Engineering, kertoo Googlen näkemyksen SRE:stä ja kuinka Google hyödyntää SRE:tä heidän sovelluspalveluidensa kehityksessä.
APM Finland on Suomen johtava, sertifioitu SRE-valmennusorganisaatio. APM Finland on osa Wakarua.
Lue lisää SRE:stä täältä
Puhuja:
Lauri Humina on sertifioitu SRE-valmentaja ja APM Finlandin Business Director.
Laurilla on yli 15 vuoden kokemus palveluiden saatavuuden ja suorituskyvyn mittaamisesta ja johtamisesta sekä automaatioon ja tekoälyyn pohjautuvista ratkaisuista.