Webinaarikalenteriin

SRE ja SLO-palvelutasotavoitteet

25.03.2022 12:00 - 13:00

Googlen kehittämä SRE soveltaa DevOps-periaatteita kehitettäessä järjestelmiä ja ohjelmistoja, jotka auttavat lisäämään palveluiden luotettavuutta ja suorituskykyä. DevOps-ajattelutavan ja -taitojen soveltaminen ohjelmiston luotettavuuteen auttaa vähentämään siiloja kehityksen ja toimintojen välillä jakamalla vastuun luotettavuus- ja suorituskykyongelmien havaitsemisesta kehityksen elinkaaren varhaisessa vaiheessa. Kehittäjien, toimintojen ja tuotteiden omistajien yhteistyön avulla sivuston luotettavuusinsinöörit voivat määrittää ja täyttää palvelutaso- ja käytettävyystavoitteet.

Menetelmän juuret johtavat vuoteen 2003, jolloin Ben Treynor Sloss perusti seitsemän kehittäjän tiimin ylläpitämään Googlen web-palveluja. SRE-ammattilaisten kysyntä kasvaa jatkuvasti sekä kansainvälisesti että Suomessa.


SLO eli palvelutasotavoite kertoo, kuinka paljon rapatessa saa roiskua


Tässä webinaarissa keskitymme SRE:n palvelutasotavoitteisiin (SLO).

Yksi SRE:n tavoitteista on optimoida aika, jona palvelut ovat alhaalla. Palvelutasotavoite riippuu usein kaupallisista näkökulmista. Esimerkiksi jos Ihannetavoitteena on, että palvelu toimii moitteettomasti 99,999 % ajasta, se tarkoittaa, että palvelukatkoksia on vuoden aikana vain hiukan yli 5 minuuttia. Toisaalta toiselle palvelulle riittää, että se toimii moitteettomasti vain 99,1 % ajasta.

Tavoitteita hyödynnetään SRE:ssä myös käänteisestä näkökulmasta: kuinka paljon rapatessa saa roiskua, kun uusia ominaisuuksia tuodaan palveluun. Toisin sanoen palvelutasotavoitteet määräävät kehitystiimin virhebudjetin (engl. Error Budget).


SRE:n käyttöönoton myötä

– Siilot purkautuvat
– Innovointiin käytetty aika lisääntyy automatisoimalla manuaalisia töitä
– DevOps-tiimit pystyvät toimittamaan ohjelmistopäivityksiä nopeammin
– Työn laatu ja työntekijöiden tyytyväisyys kasvavat.

Vuonna 2016 julkaistu kirja, Site Reliability Engineering, kertoo Googlen näkemyksen SRE:stä ja kuinka Google hyödyntää SRE:tä heidän sovelluspalveluidensa kehityksessä.

 

APM Finland on Suomen johtava, sertifioitu SRE-valmennusorganisaatio. APM Finland on osa Wakarua.
Lue lisää SRE:stä täältä

 

Puhuja:
Lauri Humina on sertifioitu SRE-valmentaja ja APM Finlandin Business Director.
Laurilla on yli 15 vuoden kokemus palveluiden saatavuuden ja suorituskyvyn mittaamisesta ja johtamisesta sekä automaatioon ja tekoälyyn pohjautuvista ratkaisuista.


katsoaksesi webinaarin tallenteen.
SRE ja SLO-palvelutasotavoitteet
25.03.2022 12:00 - 13:00

Lisätietoja
lauri.humina@apm.fi