Myynti on sana, joka herättää liian monissa asiantuntijoissa epävarmuutta ja jopa lievää kauhua. Ilman myyntitaitoja, asiantuntijan osaaminen jää kuitenkin usein hyödyntämättä. Myyntitaitoja tarvitaan sekä ulkoisten asiakkaiden palvelussa, että oman asiantuntijauran edistämisessä. Kahdesta saman tasoisesta osaajasta pärjää se, joka osaa selkeästi ja vakuuttavasti kertoa, miten hän voi olla avuksi. Kuitenkin myyntitaitojen koulutus on vielä lapsen kengissä asiantuntijoiden koulutuksessa, niin yliopistoissa kuin ammattikorkeakoulussakin. Oletetaan edelleen, että vahva osaaminen myy kyllä itsensä.
Mitä myynti sitten tarkoittaa asiantuntijatyössä? Kiteytettynä on kyse asiantuntijan osaamisen ja asiakkaiden muuttuvien tarpeiden yhdistämisestä. Tarkemmin katsoen asiantuntijan ja myyjän työprosessit muistuttavat hämmästyttävällä tavalla toisiaan. Asiakkaiden löytäminen, luottamuksen rakentaminen, kuuntelu, sekä ratkaisun tuottaminen ja perustelu ovat samoja molemmissa. Moni asiantuntija tekeekin myyntityötä, vaikkei sitä aina myynniksi mielläkään.
Webinaarin kuunneltuasi:
Puhuja:
KTT Jari Salminen
Jari on tehnyt työtä yli 30 vuotta, asiantuntijana, myyjänä, myynnin johtajana, yrittäjänä ja myynnin kouluttajana. Jari toimii aktiivisesti esimiesten ja asiantuntijoiden kouluttajana perustamansa Impactin toimitusjohtajana. Jari on perehtynyt syvällisesti muun muassa, arvomyyntiin, asiakkaan ostoprosessin analysointiin ja luottamuksen rakentamiseen ihmisten välillä. Lue lisää Jarin viime vuonna julkaistusta kirjasta Asiantuntijan myyntitaidot.
Tutustu webinaarin vetäjän kirjoihin ja blogikirjoituksiin osoitteessa www.j-impact.fi.