Jatkuva parantaminen rakentuu yrityskulttuurille, työtavoille ja työkaluille. Tiedämmekö, mistä ongelmat johtuvat – yleensä emme, koska muuten ne olisi jo korjattu. Tässä koulutuksessa rakennetaan silta tunnistetun ongelman ja sen ratkaisun välille. Työssä tarvitaan käytännöllistä menetelmää, ongelmanratkaisu- ja tiimityökaluja sekä tilastollista tietoa. Arkijärki riittää kaikkeen tähän. Välineitä on ja ne ovat yksinkertaisia - hieman opiskelua ja asennetta vaaditaan. Tuloksena vähemmän kiirettä, vähemmän stressiä ja helpompaa tapaa työskennellä. Lopetetaan tulipalojen sammuttaminen. Siirrytään hallittuun toteuttamiseen.
Koulutus on kaksipäiväinen (2 pv) ja koostuu alustavista luennoista, käytännön esimerkeistä ja organisaatiokohtaisista syventävistä pohdinnoista. Koulutusta edeltää orientoiva ennakkotehtävä, joka pohjustaa koulutuspäivien antia. Koulutuspäivien aikana käydään vuorovaikutteisia keskusteluja ja tehdään käytäntöön soveltavia harjoitteita. Koulutuksen päätteeksi kouluttaja osoittaa, miten osallistujat voivat jatkaa tästä. Osallistujat saavat runsaan aineiston erilaisia malleja, työkaluja, työpohjia ja välineitä organisaatiokohtaisten kehittämishankkeiden toteuttamiseksi.
Koulutuksessa opit:
Koulutus on suunnattu kehitystyötä tukeville esimiehille ja operoijille. Koulutuksen jälkeen esimiehet ja tukihenkilöt voivat tehokkaasti ratkaista tuotannon ongelmia ja pystyvät tarjoamaan merkittävän panoksen suurempien hankkeiden tärkeänä tiimin jäsenenä.
I PÄIVÄ
09:00 Päivän avaus
▪ esittäytyminen
▪ ohjelma
▪ tavoitteet
Ennakkotehtävän purku
▪ Osallistujien ennakkotehtävän 5S & Hukka-analyysihavainnot
▪ Toimenpiteet
Lean Six Sigma käsitteet
▪ Taustaa ja historiaa
▪ Kulttuurin ja henkilöstön rooli Leanissa
▪ Toyotan 14 periaatetta
▪ Johdon ja asiantuntijoiden rooli Leanissa ja Six Sigmassa
Soveltavia pohdintoja, kysymyksiä ja keskustelua
Lounastauko
Leanin perustyökalut ja menetelmät
▪ 5S ja 9 hukkaa
▪ VA, NVA ja NNVA eli lisäarvoa, ei lisäarvoa ja tarpeelliset mutta ei lisäarvoa luovat prosessivaiheet
▪ Arvovirta-ajattelu ja arvovirran kehittäminen
▪ Tiivistelmänä muut Leanin virtausta tukevat menetelmät
Soveltavia pohdintoja, kysymyksiä ja keskustelua
Lean Six Sigman viisiportainen kehittämismalli
▪ DMAIC ; Define Määritä – Measure Mittaa- Analyse Analysoi - Improve Paranna – Control Valvo
▪ Ongelman määrittely, Mittaaminen ja lisätietojen hankinta, juurisyiden analysointi, parantavat toimenpiteet ja tehoamisen valvonta
▪ Kehitysprojektin asettaminen
Soveltavia pohdintoja, kysymyksiä ja keskustelua
16:00 Koulutuksen päätös 1. päivä
II PÄIVÄ
09:00 Ongelman huolellinen määrittely (Define)
▪ Asiakkaiden ja sidosryhmien äänen kuuleminen
▪ Ongelmien priorisointi
▪ Ongelman kuvaus
▪ Tavoitetila
▪ Ratkaisutiimi
▪ Viestintä
▪ Lean näkökulma
Mittaaminen ja lisätietojen keruu (Measure)
▪ Mahdolliset syyt
▪ Lisätietojen kerääminen tai mittaaminen mahdollisista syistä
▪ Mittaus- ja tiedonkeruun menetelmiä
▪ Mittausjärjestelyiden luotettavuus (MSA)
▪ Datan havainnollinen visuaalinen esittäminen
▪ Laatutyökalut apuna
▪ Lean ”Go to Gemba” – tutki prosessia paikan päällä
Soveltavia pohdintoja, kysymyksiä ja keskustelua
Lounastauko
Juurisyiden analysointi (Analyse)
▪ 5x Miksi?
▪ Kalanruotokaavio
▪ Vika- ja vaikutusanalyysi
▪ Tapahtumapuu, JA, TAI operaattorit
▪ Soveltuvat tilastolliset työkalut
o yleiset syyt ja erityissyyt
o korrelaatiot
o regressiot
o hypoteesien testaukset
Ratkaisun määrittely (Improve)
▪ Aivoriihi, tuplatiimi
▪ Kalanruotokaavio
▪ Luovat menetelmät
▪ Ratkaisun riskien hallinta
▪ Lean näkökulma – arvovirran kehittäminen / virtauksen parantaminen
▪ Kaizen – 5 päivän kehityspurskeet
▪ Poka Yoke – hullun varmat ratkaisut
Soveltavia pohdintoja, kysymyksiä ja keskustelua
Tehoamisen valvonta (Control)
▪ Ratkaisun vaikutusten seuranta
▪ Soveltuvat mittarit
▪ Laadunvalvontasuunnitelma tarvittaessa
▪ Ratkaisun dokumentointi esim. A3-periaatetta soveltaen
▪ Ratkaisun juurruttaminen ml. muutosvastarinta
▪ Ratkaisun levittäminen muualle soveltuviin kohteisiin
Miten jatkaa tästä?
▪ päivän yhteenveto ja keskustelua
16:00 Koulutuksen päätös