Sopimaton käytös töissä – käytännön keinot puuttua

Duration: 0.0 days
Course's pricing

Description

Työkaluja jokaiselle työyhteisön jäsenelle

Ahdistelu, tilan valtaaminen, tiedon pimittäminen, työtehtävien omiminen, jääräpäisyys, suosikkijärjestelmät, eristäminen, pahansuopainen puhe, näykkiminen, mustamaalaaminen, tunnelman latistaminen, vaivaannuttava tai uhkaava toiminta, työajan väärinkäyttö, harhaanjohtaminen, tekemättä jättäminen, sitoutumattomuus, ”hiljaiset loparit”, vetäytyminen, välinpitämättömyys…

Sopimaton käytös töissä voi olla paitsi kiusaamista, myös muuta rajoja rikkovaa toimintaa. Tässä valmennuksessa käsitellään erilaisia sopimattomaksi koetun ja todetun käyttäytymisen muotoja, joissa sopimattomasti käyttäytyvä voi olla niin työntekijä kuin työnantajan edustajakin. Samoin pohdimme työyhteisön eri jäsenten mahdollisuuksia, velvollisuuksia ja käytännön toimintatapoja puuttua sopimattomaan käytökseen.

Valmennuksen hyödyt

Osallistujat saavat etenemisohjeita erilaisiin ja eriasteisiin tilanteisiin, joissa on kyse joko koetusta tai jo todetusta sopimattomasta käytöksestä. Lähestymistapoja ovat sekä oikeudelliset että muiden hyvien työyhteisötaitojen mukaiset näkökulmat.

Tässä valmennuksessa kaikki saavat työkaluja, joilla

  • jokainen pystyy omalta osaltaan muita arvostaen, mutta kuitenkin jämptisti tarttumaan ikäviin tilanteisiin
  • ohjaataan työskentelykulttuuria oikeaan suuntaan, sopimatonta käytöstä ennaltaehkäistenkin ja
  • tunnistetaan myös tilanteita, joissa ei ole kyse sopimattomasta käytöksestä, vaikka joku niin kokisikin.

Kohderyhmä

Kaikille, jotka tahtovat kehittää itseään ja työyhteisöään. Valmennukseen voi osallistua myös tiiminä.

Sisältö

  • Teoriapohja käytännön haasteisiin ja ratkaisuihin kytkettynä
    • Työnantajan ja työntekijöiden työsuojeluvastuut ja velvollisuudet
    • Millainen on sopivasti turvallinen tila? Mitä ei pidä vaatia?
    • Millainen on sopimattomaan käytökseen toimiva palaute? Esimerkkejä
    • Pitääkö työpaikalla olla ohjeet ja ilmoitusmallit häirinnän varalta?
    • Miten eri tilanteissa huolehditaan yhdenvertaisuudesta?
    • Miten voi tuoda sopimattoman käytöksen ilmi tai itse puuttua siihen ilman pelkoa?
  • Käytännön tapausesimerkkejä ratkaisuineen
    • Valmentajan esimerkit ja ratkaisuehdotukset
    • Vapaaehtoinen ennakkotehtävä: voit lähettää valmentajalle yhden tai useamman tilannekuvauksen ja siihen liittyvän kysymyksen – niitä käsitellään soveltuvin osin ja nimettömästi valmennuksessa
  • Aikaa valmennuksen aikana esitetyille kysymyksille

Valmentaja

Katariina Sorvanto, KataKoski Oy:stä. Katariina on juristi ja työyhteisövalmentaja, joka on tutustunut laajasti johtamiseen ja organisaatioiden toimintaan sekä teoriassa että käytännössä – esihenkilönäkin työskennellen.

Valmennuksissaan Katariina yhdistää olennaisen lainsäädännön ja oikeuskäytännön soveltamisen hyvään johtamiseen ja lähiesihenkilötyöhön. Näin osallistujat saavat parhaan mahdollisen kokonaiskuvan niistä raameista, joissa he ja muut työyhteisön jäsenet voivat vastuullisesti toimia.

Katariina pitää yllä osaamistaan myös itse opiskellen. Tällä hetkellä hän viimeistelee työhyvinvointia käsittelevää KTM-tutkinnon lopputyötään ja kouluttautuu personal traineriksi.

Katariina on innostava ja pidetty, pitkällä esiintymiskokemuksella toimiva valmentaja. Valmennustehtävien lisäksi hän konsultoi asiakkaitaan työoikeudellisissa kysymyksissä.

Katso myös

Tutustu muihin Wakarun juridiikkavalmennuksiin



Your course or event to Oppia.fi?

Contact us!