Useissa yrityksissä palvelunhallinnan tietotaito on hyvälläkin tasolla, mutta käytännön toiminnassa esiintyy silti hukkaa ja sekaannusta. Palvelun tuotantoon ja hallintaan osallistuvat tahot eivät välttämättä jaa ymmärrystä prosesseista, rooleista ja vastuista. Nopeiden muutosten maailmassa hyvätkin prosessit kaipaavat säännöllistä huoltoa niiden ajantasaisuuden ja toimivuuden varmistamiseksi. Nämä kaikki vaikuttavat toiminnan laatuun, asiakaskokemukseen ja työntekijätyytyväisyyteen.
Ketterällä kuntokartoituksella varmistetaan, että esimerkiksi ITILin mukaiset prosessit ovat todella toiminnassa ja organisaatiolla on niistä yhteinen käsitys ja osaaminen. Tämä kartoitus ei sisällä epämääräisiä työtunteja, vaan selkeän konseptin, jolla voi kustannustehokkaasti ja lyhyellä läpimenoajalla varmistaa organisaation kilpailukyvyn palveluntuotannossa.
Organisaation johto, mukaan lukien CIO ja ICT-managerit, tunnisti tarpeen päivittää heidän ITIL-prosessejaan. Vaikka henkilöstö oli saanut kattavaa ITIL-valmennusta, oli epäselvyyttä siitä, miten teoriaa sovellettiin käytäntöön. Lisäksi prosessit olivat vanhentuneet ja niiden toimivuutta ei ollut arvioitu vuosien varrella, minkä seurauksena syntyi tehottomuutta ja lisääntyneitä kustannuksia.
ITIL-kuntokartoitus -palvelu auttoi asiakasta ymmärtämään nykytilansa ja tarjosi selkeän suunnan prosessien kehittämiseksi. Palvelu tarjosi paitsi teoreettisia myös käytännön työkaluja, jotka auttoivat organisaatiota saavuttamaan tavoitteensa ja pysymään kilpailukykyisenä nopeasti muuttuvassa IT-palvelusektorissa.