Hakukoneoptimointi ja Google Analytics -kurssi

Kesto: 1.0 pv
Kurssin hinnoittelu

Tuotekuvaus

Paranna sivustosi hakukonenäkyvyyttä, hanki lisää asiakkaita ja opi analysoimaan liikennettä Google Analyticsilla

  • Mitä on hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization)?
  • Opi tärkeimmät hakukonenäkyvyyteen vaikuttavat tekijät
  • Käytännönläheiset esimerkit parhaiden SEO-käytäntöjen oppimiseen
  • Oikeiden avainsanojen löytäminen sinun yrityksellesi ja tuotteillesi
  • Ilmaiset työkalut avainsanojen ja sivuston näkyvyyden mittaamiseen
  • Workshop: Analysoi ja paranna oman sivustosi hakukonenäkyvyyttä
  • Opi kirjoittamaan parempia otsikoita ja tekstejä web-sivuille
  • Analysoi kävijäliikennettä Google Analyticsin avulla
  • Löydä parhaat markkinointikeinot yrityksesi sivustolle tai verkkokaupalle

Kurssille osallistujat saavat 6 kk käyttöoikeuden laajaan oppimateriaalitietokantaamme, johon sisältyy myös 1 kk sähköpostituki.

Kenelle: Kaikille web-sivujen parissa työskenteleville, jotka haluavat parantaa sivuston orgaanista näkyvyyttä edullisesti ja pitkäjänteisesti. SEO-kurssi sopii sekä sivuston markkinoijalle että ylläpitäjälle.



Hakukoneoptimoinnin perusteet

  • Mitä on hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization)?
  • Miten hakukoneet ja hakukonerobotit toimivat?
  • Laadukkaan sisällön ja monipuolisen tekstin merkitys
  • Metadatan merkitys ja lisääminen: title ja description
  • Sivustoon viittaavat linkit ja page authority
  • Uutta: Googlen RankBrain-algoritmi
  • Hakukoneystävälliset URL-osoitteet
  • Hyvän julkaisujärjestelmän (CMS) valinta
  • Sivuston rakenne ja navigaatio SEO:n ja käyttäjän kannalta

Kävijöiden seuranta Google Analytics -ohjelmalla

  • Analyticsin perusteet ja vaivaton käyttöönotto
  • Tärkeimpien mittareiden ymmärtäminen: käynnit, sivulataukset, kesto ja välitön poistumisprosentti
  • Kuinka kävijät päätyivät sivuillesi ja mikä heitä kiinnosti?
  • Tavoitteiden asettaminen ja konversioseuranta
  • Mainoskampanjoiden tehokkuuden seuranta (AdWords, Facebook, sähköpostimarkkinointi, bannerit)

Avainsanatutkimus

  • Mahdollisimman tarkkojen avainsanojen löytäminen
  • Avainsanojen hakuvolyymien selvittäminen: Google AdWordsin Avainsanojen suunnittelija

Hyödyllisiä Analytics-toimintoja

  • Lisätietojen hankkiminen (esim. yritys) käyttämällä toissijaista mittasuhdetta
  • Oikopolkujen käyttäminen
  • Ajastetut sähköpostiraportit
  • Omien käyttäjien suodattaminen pois

Harjoitustehtävä oman sivuston kanssa

  • Oman sivuston SEO-analysointi: rakenne, avainsanat, titlet, metakuvaukset, page authority, linkitykset ja sijoitukset hakutuloksissa
  • Tärkeimmät parannusehdotukset ja vinkit hakukoneoptimointiin

Lisää hakukoneoptimointivinkkejä

  • Kuvien optimointi hakukoneita varten
  • Google Search Consolen käyttö (ent. Webmaster Tools)
  • Sivuston ja osoitteiden muuttuminen: hakukoneystävälliset uudelleenohjaukset
  • Hakukonesijoitusten selvittäminen ja seuranta raportointia varten

Oma koulutus tai tapahtuma Oppia.fi:hin?

Ota yhteyttä!